به گزارش خبرنگار خودروکار، عدم موفقیت خودروسازان داخلی در واردات خودروهای CBU در سال های گذشته از یک سو و تعیین محدودیت قیمت در خودروهای وارداتی از سوی دیگر ابهامات موجود در زمینه واردات خودرو است که این روزها و با اعلام رسمی شرکت های واردکنندگان رنگ و بوی جدی تری به خود گرفته است.
به اعتقاد متخصصان صنعت خودرو در شرایط فعلی که شاهد انباشت تقاضا به دلیل چند سال ممنوعیت واردات هستیم نیازها متفاوت شده و در این شرایط این پرسش مطرح می شود که در دوره جدید باید نسبت به واردات چه خودروهایی اقدام کرد تا ضمن رفع نیاز بازار منجر به ایجاد تراز اقتصادی شود.
سعید مدنی، مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در این باره می گوید: به طور قطع تعیین خودروهای وارداتی بستگی زیادی به سیاست گذاری ها دارد و محدودیت ایجاد شده در واردات در چند سال اخیر منجر به انباشت تقاضا و افزایش چشمگیر و سرسام آور قیمت خودروهای وارداتی شده است.
وی با اشاره به اظهارات مسئولان مبنی بر ضرورت جلوگیری از واردات اینخودروها به دلیل لوکس بودن و ایجاد شکاف طبقاتی در میان مردم اظهار می کند: این اظهارات و ممنوعیت واردات باعث شده تا خودروهای خارجی که حتی با قیمت دلار فعلی باید در محدوده ۱.۵ میلیارد تومان باشند به حدود سه تا ۴ میلیارد دلار برسند در این شرایط کسانی که به دنبال تغییر خودروی خود از یک خودروی معمولی به خودروی تقریبا لاکچری هستند، به دلیل کمبود واردات و تغییر قیمت ها قادر به خرید خودروی مدنظر نبوده و یا باید مدل قدیمی تر آن را با قیمت بالاتری خریداری کنند.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه می دهد: از آن جا که توان خرید وجود ندارد خریداران به خرید خودروی داخلی با پلتفرم های جدید روی می آورند این در حالیست که ممنوعیت ورود خودروهای بالاتر از ۲۵ هزار دلار تا اندازه ای بر روی قیمت خودروهای داخلی تاثیرگذار بوده و آن ها را افزایش داده است.
مدنی با تاکید بر این که آیین نامه واردات باید به طور قطع از جامعیت بیشتری برخوردار می شد، تصریح می کند: آیین نامه واردات باید به اندازه ای کامل باشد که همه بخش های جامعه را پوشش دهد و براساس این آیین نامه خودروها تا سقف ۲۰هزار دلار وارد می شوند که خودروهایی در این رنج قیمتی می تواند منجر به رقابت با خودروهای داخلی شود که در نهایت بهبود صنعت خودرو را به دنبال خواهد داشت. در این میان خودروهای بیشتر از ۲۰ هزار دلار شامل خودروهایی می شود که شرکت های بزرگ دولتی و پیمانکاری به آن نیاز دارند و شامل خودروهای شاسی بلند و آفرود است اما چارچوب های واردات آن تعیین نشده و مشخص نیست که آیا برای واردات اینخودروها نیاز به تبصره و ماده جدید خواهد بود یا خیر. این در حالیست که هرکجا که قانون و ماده اضافی زیادی وجود داشته باشد بدون شک شاهد فسادی در آن جا خواهیم بود.
وی می افزاید: به طور قطع آزادسازی واردات حرکت بدی نبود اما این امر می توانست کامل تر اجرا شده و از تجربه سال های قبل نیز استفاده شود در حالیکه یکی از محدودیت های آیین نامه جدید محدودیت در قیمت خودروهای وارداتی است که لازم بود برداشته شود تا در کشوری نظیر ایران که برای اجرای پروژه ها نیاز به خودروهای قوی دارد ممنوعیتی وجود نداشته باشد.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که همواره در ایران تصمیماتی گرفته می شود که بر خلاف منطق است، اظهار میکند: در بازه زمانی که در کشور خودروی ۳۵۰۰ سی سی تولید نمی شد دستور ممنوعیت واردات خودروی بالای ۲۵۰۰ سی سی صادر شد در صورتی که باید نسبت به واردات خودرویی که در کشور تولید نمی شود، اقدام کرد که به این موضوع بی توجهی شده و باز هم در آیین نامه جدید از نظرات نخبگان و کارشناسان این صنعت استفاده نشده است.
مدنی در خصوص قرار گرفتن شرکت های خودروسازی در میان واردکننده ها با توجه به تجربه بد گذشته خودروسازان در زمینه خودروهای CBU می گوید: وظیفه خودروسازان تولید است اما از آن جا که فرایند تولید و همکاری با شرکت های خارجی دارای رویکرد خاصی بوده و بخش کوچکی از آن نیز واردات تعداد محدودی خودرو در شروع کار است و خودروسازان با توجه به استقبال صورت گرفته از خودروهای وارداتی برای تولید این خودروها در کشور تصمیم می گیرند بنابراین به نظر می رسد اصرار زیادی برای واردات خودرو ندارند چرا که این امر نیاز به نقدینگی بالایی خواهد بود.
مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا می افزاید: وزن واردات باید بیشتر متوجه واردکنندگان خودرو باشد تا خودروسازها هرچند که در سال های گذشته تعدادی مورانو توسط پارس خودرو وارد شد اما خودروسازان فرایندی را در تعیین محصول و مونتاژ خودروهای خارجی دارند و در شروع کار تعدادی خودرو به صورت سی بی یو وارد کشور می کنند و پس از انجام تست های لازم تولید آن ادامه می یابد که نمونه آن چانگان، برلیانس، آریو و ... است در حال حاضر نیز خودروسازان ناگزیر هستند تعدادی خودرو برپایه همکاری با شرکت های خارجی خود را وارد کشور کنند و سپس به سراغ داخلی سازی آن ها بروند اما آن چه مسلم است، واردات باید توسط بخش دیگری انجام شود تا منجر به ایجاد فضای رقابتی شده و خودروسازان داخلی نیز بتوانند نسبت به ارتقای کیفیت خود اقدام کنند.
میترا ممسنی
انتهای پیام/